כמעט הכל על אבני חן

רובנו מכירים את אבני החן בתור תוספת מדהימה לתכשיטים שלנו ובתור סמל סטאטוס בעולם המערבי. אך מעבר לאלו, אבני החן הן בעלות היסטוריה ענפה המציגה את ההיסטוריה הרוחנית והגשמית של כדור הארץ.

מהן אבני חן?

ההגדרה הפורמלית והכללית ביותר הקיימת לאבני חן היא סוג של סלע, מאובן נדיר או מינרל בעל יופי ייחודי ואופייני הנחשב ליקר. בנוסף להגדרה הפורמלית הזו, אבני חן נקראות גם אבן יקרה ואבן טובה.

ומבחינה פחות פורמלית, אבני חן הינן אבנים הנוצרים בדרך כלל ממינרלים או מולקולות אחרות (כמו פחמן למשל) בתנאי קיצון. בדרך כלל, משתמשים בהן לקישוט תכשיטים, נזרים ואף רהיטים ודברי נוי שונים.

גמולוגיה – המחקר שמאחורי אבני החן

אך, הרבה לפני שאבני החן הן קישוט יפיפה, מדובר על חלק משמעותי מאוד מהעולם וההיסטוריה של כדור הארץ. ישנו תת תחום שלם בעולמי הגאולוגיה אשר חוקר את אבני החן. בתוך המחקר הזה ישנה התמקדות בסיווג אבני החן השונות, אפיון של המקורות שלהן, דרך ההיווצרות שלהן ואף שיערוך וקביעת הערך של האבן הגולמית וגם של תוצרי הליטוש שלה.

היופי שהטבע ייצר

פעמים רבות יוצא לי אישית לעמוד מול משאב טבע או פלא טבעי ולהתפעם. מהיופי, היצירתיות והשלמות שהטבע שלנו יוצר. אבני החן, כולן כלל וגם כל אחת בייחוד שלה נכנסות מבחינתי לאותה קטגוריה של פלא טבעי. הסוגים השונים של אבנים, השלמות של המראה שלהן והשילוב הנכון שלהן בעולם שלנו מפליאות אותי כל פעם מחדש.

ישנן מספר דרכים בהן אבני חן נוצרות, המשותף לכל צורות ההיווצרות הינה העובדה שחומר הגלם (סלע או מינרל), נמצאים בתנאי לחץ וחום קיצוניים אשר גורמים להתגבשות של אבן ייחודית, בעלת צורה ספציפית, צבע ספציפי, דרגת קושי ודרגת שקיפות ייחודית.

מהן השיטות הספציפיות להיווצרות אבני החן? 

התגבשות במגמה

שיטה אחת של יוצרות אבני חן הינה התגבשות בתוך מגמה. המגמה הינה שכבה של סלעים מותכים הנמצאת בחלקו התחתון של קרום כדור הארץ. מדובר בשכבה נוזלית חמה מאוד (מאוד, מאוד!). שכבה זו נמצאת בתנועה מתמדת בעומק כדור הארץ ויכולה להיכנס למערות הקיימות בתוך שכבות הכדור או לתוך חללים הנפערים כתוצאה מתזוזה תמידית וטבעית. בחללים אלו המגמה מתגבשת ומתקררת ויוצרת סלעים הנקראים סלעי יסוד. בסלעים אלו, בלחץ גבוה יכולות להיווצר אבני חן כמו טופז (Topaz), קוורץ (Quartz) ויהלום (Diamond).

מטמורפיזם

שיטה נוספת ליצירת אבני חן היא תהליך מטמורפיזם שפרושו התמרה. בהליך זה, סלעים הקיימים כבר במצב צבירה מוצק עוברים היתוך בשל מגע עם המגמה או כתוצאה מחשיפה לטמפרטורות ולחץ גבוהים. בשיטות אלו נוצרות אבני חן כמו הפירופ (Pyrope), האלמנדין (Almadine) וגם הרובי (Ruby) והספיר (Sapphire).

היווצרות בתוך מאגר מים

שיטה נוספת היא היווצרות בתוך מאגר מים והיא נקראת סדימנטרי. ישנם סוגים שונים של אבני חן הנוצרות במקווי מים, בדרך כלל מדובר על גופי מים חמים שלאחר קירורם נוצרים משקעים המכילים גם את האבני החן.

אבני חן מעשי ידי האדם

אפשרות נוספת להיווצרות של אבני חן היא ייצור הנעשה באמצעות יד האדם. היות והתנאים להיווצרות אבני החן נלמדו במשך שנים רבות על ידי גמולוגים רבים והטכנולוגיות של השריית לחץ והעלאת טמפרטורות התפתחו פלאים בעשורים האחרונים, כך גם היכולת האנושית לדמות את התנאים הנדרשים לייצור אבני חן מלאכותיים השתפרה פלאים.

כיום ניתן לרכוש יהלומים המיוצרים במעבדה, כמו גם אבני חן מסוג אודם, ספיר וברקת. שיטות הייצור המתקדמות מאפשרות לבחור את הצבע ואת הברק המדויק הרצוי לצורך יצרת האבן. כך שניתן לייצר אבנים זהות לחלוטין (אם רוצים סט) או אבנים ייחודיות ומיוחדות שבצבען אינן קיימות בטבע.

ישנם שני סוגים של אבני חן מעשה אדם, הראשונה מוגדרת בתור אבנים סינתטיות, מדובר ב"העתקים" שהאדם עשה לאבני חן הנוצרות גם באופן טבעי בעולם. האפשרות השנייה הינן אבנים שהן מעשה האדם באופן מוחלט. מדובר בפועל באבנים אשר החומרים או התהליכים הכלולים בייצור אינם מתרחשים באופן טבעי.

המאפיינים – היופי והעמידות של אבני החן

ישנם הבדלים רבים בין סוגי אבני החן, חלק מהמאפיינים הללו מאפשרים לבחון את מחיר האבן ואת הייחודיות שלו.

המאפיינים העיקרים שנותנים עליהם את הדעת ובאמצעותם מבדילים בין סוגי אבנים שונים הינם צבע האבן,  קשיות, קשיחות, שקיפות ועמידות. כל אלו מגדירות את העמידות ואת היופי של האבן העומדת לפנינו.

מבחינת הצבע, ישנם סוגים רבים של אבנים אשר יכולות להגיע במגוון רחב מאוד של צבעים ולא רק במספר גוונים של אותו הצבע, הדבר קשור בעיקר למתכות הנמצאות באותה אבן.

קשיות האבן הינה אפיון של היכולת של האבן לעמוד בפני שריטות ופגמים חיצוניים. דוגמה טובה לכך ניתן לראות ביהלומים, בהם ניתן לזהות יהלום אמיתי על ידי יצירת שריטה על גביו. אם היהלום אינו נפגע, מדובר ביהלום אמיתי.

קשיחות האבן הינו פרמטר המעיד על רמת החוזק של החומר, האם הוא נשבר או נפגם בקלות כתוצאה מהפעלה של עומס פיזית עליו (לדוגמת מכה).

שקיפות האבן מתארת את האפשרות לראות דרך האבן. ישנן אבני חן שקופות לחלוטין כמו היהלום ולעומת זאת ישנן אבנים עם צבע עמוק שאינו מאפשר מעבר של אור דרך האבן.

והפרמטר האחרון הינו היבט העמידות אשר מאפיין את התגובות הנוצרות בין האבן לחומרים חיצוניים ועד כמה היא עמידה מפני תהליכים של תגובות כימיות שונות.

 

הקטגוריות השונות

כחלק מאפיון האבנים ובהסתמך על התכונות השונות של האבנים נעשתה חלוקה של האבנים לפי קטגוריות. את הקטגוריות עצמן ניתן לחלק לשתי קבוצות, הראשונה היא אבנים שנוצרו על ידי האדם והן כוללות בתוכן את האבנים הסינטטיות ואת האבנים הייחודיות שהאדם ייצר.

הקבוצה השנייה היא קבוצת אבני החן הטבעית והיא כוללת בתוכה שלוש קבוצות. השתיים הראשונות נקראות אבנים יקרות ואבני חצי יקרות ועליהן נפרט בהמשך. הקבוצה השלישית נקראת אבנים אורגניות. אלו אבנים שתהליך הייצור שלהן מוגדר בתור תהליך אורגני שזהו בפועל תהליך המשלב בתוכו יצורים חיים (בעלי חיים או צמחים). דוגמה לאבנים מהסוג הינו הענבר (Amber) אשר נוצר בתהליך ההתאבנות של שרף עצים והפנינה (Pearl) אשר נוצרת ברכיכות או בקונכיות של חלזונות.

ההגדרה המבלבלת – אבני חן יקרות לעומת חצי יקרות

אבני חן יקרות וחצי יקרות

שתי הקטגוריות אשר מכילות בתוכן את מרבית סוגי אבני החן הינה ההפרדה שבין אבני חן יקרות לבין אלו המוגדרות חצי יקרות. ההבדל בין שתי הקטגוריות הללו מגיע מאפיון הקשיות של האבנים. דרגות הקשיות נעות בין 1 ל-10 לפי סולם מוס.

אבני חן יקרות

אבנים אשר נכנסו לקטגוריה של אבני חן יקרות הינן אבנים עם דרגת קשיות מעל 8 בסולם מוס.  הקטגוריה של אבני החן היקרות כוללת בתוכה רק ארבע סוגים של אבנים, היהלום (שהוא בעל רמת הקשיות המוכרת הגבוהה ביותר, רמה 10), האמרלד (ברקת,Emerald), הספיר והרובי.

 אבני חן חצי יקרות

באופן דומה אבנים עם רמת קשיות נמוכה מ-8 יחשבו בדרך כלל לאבני חן חצי יקרות.

אך הקטלוג לפי יקר ופחות יקר הוא לא מדויק וישנן אבנים מקטגורית החצי יקרות אשר עשויות להיות יקרות יותר מאבנים בקטגוריה היקרה. 

איך קובעים את מחיר האבן?

כל מי שפנה לקנות תכשיטים המכילים בתוכם אבני חן ובדגש על מי שרכש תכשיטי יהלומים מכיר את טווח המחירים הרחב מאוד שניתן למצוא בו אבנים שונות מאותו הסוג. יש לכך סיבה עיקרית אחת אשר ממנה נובעים כל השינויים הקיימים בין האבנים מאותו סוג. סיבה זו הינה העובדה שאבני החן הטבעיות הינן ייחודיות ו"חד פעמיות". אין סיכוי למצוא שתי אבנים זהות לחלוטין.

מחיר האבנים נקבע לפי מספר פרמטרים:

יופי האבן

הראשון שהם הוא יופי של האבן. בתוך היבט זה נכנס הצבע של האבן ועומק הצבע, כשגם שקיפות מלאה, כמו במקרה של יהלומים מעלה את היופי והערך של האבן. יופי האבן מכיל בתוכו גם נושא הפגמים הפנימיים הקיימים באותה אבן.

בקטגוריית היופי ישנו אלמנט נוסף שתלוי בחלקו גם ביד האדם והוא אופן ליטוש האבן. ככל שמלטשים אותה יותר ובטכניקות איכותיות יותר, כך נקבל אבן יפה יותר ויקרה יותר. הסיבה שאלמנט הליטוש אינו נחלת בחירת האדם בלבד נובעת מכך שלעיתים נדרש ליטוש במקומות ספציפיים בשל פגמים באבן עצמה.

איכות החומר

האלמנט השני אשר משפיע על מחיר האבן הינו "איכות" החומר. ככל שהאבן תהיה עמידה וקשיחה יותר, כך היא תשמר לזמן רב יותר ולכן תהיה יקרה יותר.

זמינות האבן

האלמנט האחרון המשפיע על המחיר הינו רמת הזמינות של האבן. ישנן אבנים הנחשבות לנדירות ביותר ולעומת זאת ישנן אלו שנמצאות באופן תדיר יותר בטבע. בתוך הקטגוריה הזו חשוב לזכור שני מאפיינים הקשורים ליד האדם והם יכולות וקושי הכרייה והביקוש.

חשוב לזכור שמוצר נחשב לנדיר בשני מקרים, הראשון הוא כשלא ניתן לייצר או להשיג אותו והשני כשהביקוש שלו עולה באופן משמעותי. כך, שאבני חן שנחשבות לפחות יקרות כיום, עשויות להפוך ליקרות יותר בשל עלייה בביקוש ולהפך.

אבנים מיסטיות

במשך אלפי השנים בהם האדם מקיים את חיו על כדור הארץ, התפתחו בתרבויות רבות אמונות הקשורות ביכולות מיסטיות רבות של אבני חן שונות.

בתוך כל זה, ישנן אמונות המקשרות בין סוגי אבנים שונות למזלות ולאסטרולוגיה או לחודש לידה של אדם. בדרך כלל הקישור הנ"ל נעשה בקורלציה לרמות רטט וחוזק הנפלטות מכל אבן בתקופות שונות של השנה.

נוסף לכך ישנם רבים המאמינים כי לאבני החן יש סגולות ייחודיות שעוברות אל האדם המחזיק בהן או עונד אותן. חלק מהסגולות המקושרות לאבני החן הינן סגולות הקשורות בפוריות, ריפוי של מחלות פיזיות ונפשיות כמו חרדות, איזון רגשי ואף השרייה של הרגשת שלווה, שמחה ואושר.

אף ישנם אלו המאמינים ששימוש באבני חן מתאימות יכולות לאפשר לאדם להתבטא באופן בהיר וטוב או להתקדם בדרך המייחדת אותו.

אבני חן ביהדות

גם ביהדות ניתנו משמעויות וסגולות רבות לאבני החן. ההקשר העיקרי של אבני החן ליהדות מגיע מהחושן אותו לבש הכוהן הגדול. בחושן היו משובצות 12 אבני חן שונות, כייצוג של 12 השבטים. לאורך השנים היו ויכוחים ודעות חלקות על משמעות אבני החן, האם הן יועדו למפגן יופי או שהן סימלו והעניקו את סגולותיהן השונות.

כיום, רבים מסתמכים על פרשנויות ומחקרים המקשרים בין אבני החן התנכיות לאלו שמוכרות לנו ובוחרים את אבני החן שלהם לפי הסגולות הרצויות להם.

סמל סטאטוס ואהבה

האלמנט האחרון הקשור באבני החן הינו אלמנט השיווק והסטאטוס. אומנם מרבית אבני החן נחשבות לאבנים נדירות, אך הן הפכו לפופולאריות ולסמל סטאטוס בשל הביקוש הרב שנוצר סביבן והעובדה שגורמים במעמדות גבוהים, אשר היו בעלי ממון רב התעדרו באבני חן רבות.

נוסף לכך, מפתיע לגלות שגם השימוש ביהלומים בטבעות אירוסין היה שימוש שיווקי, כשהיהלום שווק בתור אבן אשר נשארת לנצח וכך סומל בתור הנצח של הקשר שמתהדק לו.